Rhen

Kategori: Reseberättelse, Tyskland 0
Rhen vid Duisburg
Rhen vid Duisburg

2/8 fredag

Start 8.30 på sista sträckan av Dortmund-Ems kanal mot Rhen. Ensamma igen i en sluss som är något turbulent men inte lika läskigt som förra gången.

Inför Rhen har vi haft en hel del ångest och funderingar. Floden är känd för sin kraftiga ström och frågan är om vår motor ska rå på motströmmen. Alternativet är att vi får gå Rhen medströms ner till Holland och där åka lugnare kanaler genom Holland, Belgien och Frankrike. Det tråkiga med det är att vi då missar Moseldalen som ska vara väldigt vacker. Vår båt gör drygt 7 knop på fullgas, dvs ca 13 km/h som är vad de räknar med på kanalerna. Vi vill åtminstone få ut 5 km/h över grund utan att ge maxgas på motorn. Vi har visserligen provat att gå med fullgas någon timme för att se att kylning etc är ok, men lite marginal vill vi ha. Vi svängar ut på Rhen med önskat marschvarv på motorn och stirrar på plottern som visar GPS-fart. Det visar sig att vi får ut 5-6 km/h. Vi kan alltså gå den planerade vägen! Visserligen tar det 10 timmar att förflytta sig 50 km, men det går. Vi fortsätter upp för floden under dagen till en båtklubb vid Krefeld för övernattning. Träffade trevliga människor och vi åt och drack på klubben. Ett par vi träffade här har sonen med familj i Sverige, kvinnan i paret pratade lite svenska.

Klubbhus, duschar, toa, allt uppbyggt på en ankrad gammal militärbåt, (pansarkryssaren Potemkin?)! Mysigt och mycket fräscht.

 

3/8 lördag

Sen start, vid 11-tiden, eftersom nästa stopp Düsseldorf endast ligger tre timmar bort. Vi hade sällskap på vägen, paret vi träffade på kvällen innan passade även de på att åka dit.

Att gå på Rhen skiljer sig en hel del mot kanalerna. Det är mycket bredare och vi märker av vågor för första gången sedan Travemünde. Det är också mycket mer trafik. Massor av pråmar i olika konstellationer och passagerarfartyg som är ordentligt stora. pråmarna är ofta hopkopplade. Det kan vara 2st bredvid varandra som bundits samman, eller 2 på längden. För en del räcker inte det utan de har två pråmar på bredden och två på längden. De är rejält stora.

För att underlätta i flodens kurvor kan de pråmar som är på väg ner begära att mötas i vänstertrafik. De sätter då upp en stor blå tavla på styrhyttens styrborddsida för att visa detta. I början håller vi oss ändå i högerkanten, men efter ett tag provar vi också vänstertrafiken och det känns bättre att följa de andra fartygens rörelsemönster. De flesta pråmarna går lite, lite fortare uppför floden än vi och det blir omkörningar i ultrarapid då och då.

Framme i Düsseldorf hittar vi en kanonfin marina, fräcka hus, lite matlagning och sedan sigthseeing. Enligt uppgifter vi sätt så är gamla staden det man ska/bör se. Visst finns det fina hus men när vi var där så var det vansinnigt mycket folk, vinfestival den helgen, säkert en mysig stad men vi tyckte det var för mycket folk, vin och öl överallt.

Senare på kvällen åkte vi upp i TV- tornet med milsvidd utsikt, som ligger vid floden och precis vid marinan där vi hade båten. Sen var det hem för att sova trots oljudet av festande glada människor och utryckningsfordon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *