31/7 onsdag
Start vid nio och puttra vidare söderut i ”Dortmund-Ems kanal”. Dagens första sluss vid Münster. Ganska intressant blev det. Vi var ensamma i slussen och det blev ett ovanligt kraftig drag när det fylldes på med vatten. Det blev svårt att hålla båten på plats i slussen, lite jobbigt i början – -lugnare mot slutet av lyftet (6,2) meter.
Efter Münster valde vi en äldre inte så använd kanalsträckning i förhoppning om att se lite av staden. Men det var inte mycket vackrare där, mest såg vi baksidan av en del industrier.
Sent på eftermiddagen tänkte vi att lite mat vid ”Gasthaus Peters” NV Lüdinghausen skulle passa fint, men det blev en nitlott, bara öppet lö-sö. Så vi fortsatte vidare söderut mot Datteln. Här hittade vi en liten lokal taverna ”Hafen Restaurang” med god mat och inom cykelavstånd från båten. I samma kvarter fanns också en skeppshandel och någon slags byggvaruhus, som skulle undersökas nästa dag. Kanske har de spännremmar? Det låg även tre bunkerbåtar för diesel här så har tänkte vi toppfylla tankarna innan vi gav oss ut på Rhen.
1/8 torsdag
Förmiddag – sakletartid, ingen bygghandel men sjöpolis som vänligt och villigt förklarade hur pegel-systemet för vattenstånd i floden Rhen fungerade. Här hittade vi äntligen spännremmar m.m. i en husbils/campingbutik. Vi passade även på att bunkra lite mat, men dieseln blev vi blåsta på då de bara sålde till pråmarna. Vi fick däremot tips om en båtklubb lite längre fram som kunde erbjuda natthamn, matställe och rätt sorts diesel. Den ligger dessutom strax innan kanalen mynnar ut i Rhen. Så ut på kanalen igen!
Lämna ett svar