På väg norrut

Onsdag 22 juni

Igår kom vi iväg efter förberedelser och stickspåret i inlandet. Klockan 05.30 puttrade vi ut ur Heliushaven mot slussen till Nordsjön. Klockan 7 lämnade vi slussen, halv 9 var vi ute ur kanalen mot öppet vatten och klockan 10 passerar vi inloppet till europas största hamn, Hook van Holland. Förra gången vi gjorde den passagen var 25 juni 2012 efter att ha köpt Joyager och då var det mörkt och betydligt mer trafik än den här gången.

Vi har sedan fortsatt, först norrut, och på kvällen allt mer i riktning österut längs Hollands kust. Vi satte genuan några timmar i början och passerade Hook van Holland med segel uppe, men sedan har vinden mojnat och vridit till motvind och vi har gått för motor. När det här skrivs har vi passerat Borkum och därmed gränsen till Tyskland. Vi räknar med att vara framme vid Kielkanalens sluss i morgon förmiddag och har tänkt att slussa in i kanalen men sedan stanna i marinan direkt efter slussen och pusta ut efter två dygn till sjöss.