Rapport från pråmriket

Kategori: Holland 0

Lördag 18 juni

Pråmar…

Vi har gjort ett besök i pråmarnas land. Efter vår loop i Nordsjön var vi på rätt sida om den trilskandes bron vi inte kunnat passera häromdagen. Här anslöt vi till Standing mast route norrut tillsammans med hundratals pråmar. När vi åkte söderut 2013-2014 i tyska och franska kanaler fick vi för första gången prova på närkontakt med stålmonstren. De är STORA och man blir ofta omkörd av en av dem med bara 10-20 meters avstånd. Första gången en skräckupplevelse men man vänjer sig snart. Det gäller att hålla sig åt sidan och att våga hålla sin fart så man har roderauktoritet att parera för vågorna de river upp. Men, det som snabbt visade sig vara större problem här var broarnas öppettider och bristen på platser att lägga till. Den första bron vi passerade öppnade först kl 11. Vid bro nummer två väntade vi max en halvtimme. Vid nummer tre tog det 2 timmar innan de kunde öppna och när vi kom fram till bro nummer fyra hade de stängt för dagen redan före kl 17. Här blev vi sittande på en väntbrygga utan landkontakt. Vi kom bara knappt 20M eller ca 35 km den här dagen. Holland må vara litet men det är ändå ca 250 km fågelvägen dit vi ska och floderna går inte alls raka vägen. Det här skulle ta tid, mycket tid. Den fjärde slussen skulle öppna kl 6 morgonen därpå och det var den enda öppningen den dagen enligt de uppgifter vi fick. Att försöka planera rutten med de här förutsättningarna blir allt annat än lätt.

Järnvägs- och bilbro

Det andra problemet är att det finns väldigt få ställen att lägga till med en fritidsbåt. Pråmparkeringar finns det gott om däremot. När vi åkte på kanalarna i Tyskland och Frankrike fanns det nästan alltid en brygga av något slag som vi kunde lägga till vid när vi väntade på slussning/broöppning men så var det inte här. De bryggorna kunde också användas för att gå till bagaren och köpa bröd eller komma till mataffären. Hur ska vi få tag i mat här om vi inte kan komma iland? Det finns en och annan ”Jachthaven” längs vägen. Många med maxdjup 1,5 meter eller så. Dessutom väldigt trånga för 13 meter segelbåt om djupet någon gång skulle räcka till för våra 1,8 meter.

Vi satt länge och pratade om hur vi skulle göra och på morgonen idag beslöt vi oss till slut för att överge kanaler, floder och pråmar den här gången. Idag på förmiddagen har vi åkt tillbaka till viken vi startade från igår och har med det kontakt med Nordsjön igen via en dygnet-runt öppen sluss. Vi har ankrat i den viken. Det ser ut som att vi får bra väder för att åka norrut på utsidan av Holland på måndag kväll eller tisdag. Tills dess måste vi nog också hissa seglen som fortfarande ligger i förpiken.