Dag 4 och 5, Framme i Las Palmas

Lördag 1 december

Windurfare
Winsurfing på ankarplatsen

Strax efter 11 på lördagen tuffade vi in i marinan i Las Palmas. Det hade då gått 5 dygn sånär som på 45 minuter sedan vi lämnade Lagos. Vi blev genast utkörda för att ankra och invänta att bli uppropade på VHF och tilldelade en plats. Lite snopet, men ok det går väl att göra så också. Nya rutiner för oss. Vi delar ankringsplatsen med ett gäng ungdomar på windsurfingbrädor. De har något slags internationellt läger/tävling här och en mycket kort bana bland båtarna på ankringsplatsen.

Överfarten har gått väldigt bra. Med tre personer i besättningen blir man inte alls så trött som när vi seglar på två och det blir generellt roligare när vi är fler. Mathållningen har också gått bra, vi har väl snarast fått onödigt god och bra mat och onödigt mycket. Vi valde att dela upp halva dygnet, den mörka halvan, i tre fyratimmars vakter och den andra halvan i fyra tretimmars pass varav det vid middagstid var gemensamt för alla. Tina har stått för kocksysslan själv. Ingenting viktigt har gått sönder under resan.

Vi har fått prova att segla på med ett antal olika segelsättningar inklusive inga segel alls. Större delen av resan har vi motorseglat med fock och storsegel. Vinden har varit lite för svag för att vi ska få en fart som stämmer med vårt planerade väderfönster utan motorhjälp. Sedan har vi också seglat med bara försegel, med bara spirat försegel, med spirat försegel och storsegel och med revat storsegel och gennaker en kortare stund. Vi hade gärna seglat mer med gennakern, men det visade sig snabbt att i den dyning och de vågor vi hade hängde autopiloten inte alls med. Det blev bara större och större girar (för det blev verkligen girar, inte korrigeringar) tills vi fick ta över och räta upp båten och sedan låta autopiloten prova igen. Det hjälpte inte att justera response-nivåer heller, den klarade bara att styra en stund. Till saken hör att det är en gammal Autohelm pilot vi har från 1998 som originalmonterades i båten. Den saknar finesser som gyron utan styr bara efter en fluxgate kompass. Inköpet och monteringen av en modern autopilot har nu fått höjd prioritet på att-göra listan.

När vi väl kommer iland och slipper sitta och passa VHF:en så ska vi spendera några dagar med att (åter)upptäcka Las Palmas och det spanska köket. Det finns säkert en hel del nytt sedan vi lämnade staden på våren 2015.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *