Albufeira, Culatra, ny motor

Ny motor
Vår nya motor, 6 hk

Lördag 8 juli

Från Portimao har vi fortsatt österut längs Portugals kust. Första stopp blev Albufeira. Vi besökte staden tidigare med bil och tyckte den verkade värd att titta mer på. Marinan ligger någon km utanför stadscentrum men alltså inom promenadavstånd. Man kommer först fram till den västra delen av stadskärnan och den är ganska lugn med mest äldre bebyggelse. Men sedan kommer man fram till stadens mest centrala del och det är närmast en skräckupplevelse. Varenda lokal inrymmer en restaurang, bar eller souvenirbutik. Restaurangerna är mest av den turistanpassade, dyra, varianten även om det säkert finns en och annan som är värd ett besök. Det finns i princip inga ”riktiga” lokala butiker. Till stadscentrum gränsar en mycket fin badstrand tyvärr späckad med hyrparasoll och annan kommers. Det känns lite som Gröna Lund hela tillställningen.

Från Albufeira tog vi tåget till Lissabon där vi sov på hotell en natt. Lissabon känns definitivt som en stad på riktigt. Mycket äldre områden som vi gillar och en häftig gammal spårvagn. Ger mersmak.

Efter en vecka i Albufeiras marina åkte vi vidare mot floden Ria Formosa som leder upp mot Faro och Olhao. Vi har ankrat utanför ön Culatra där vi träffat Lady Annila igen. Vädret är helt ok, drygt 30 grader på dagarna och 20-25 på nätterna. Det är en mycket populär ankarplats, det ligger kanske 50 båtar här nu men kan vara många fler under högsäsongens topp. I det här området är vissa delar bara farbara vid högvatten, tidvattnet är ca 2,5 – 3 meter här. T ex kan man åka direkt till närmaste staden Olhao 2 timmar före och efter högvatten, men andra tider får man åka runt de sandbankar som friläggs när vattnet går ut. Sträckan blir då nästan dubbelt så lång. Betydligt närmare ligger byn på ön Culatra där det finns några restauranger/barer, en liten närbutik och på andra sidan ön ut mot havet en fantastisk badstrand. Det går en färja hit från fastlandet som flera gånger varje dag kommer med badgäster och hämtar och lämnar de som bor på eller har stuga på Culatra. Vi har också besökt Faro, en betydligt större stad än Olhao där även regionens internationella flygplats ligger. Vi kom dit med dinge till byn på Culatra, färja till Olhao och sedan buss till Faro. Resan tar några timmar fastän det fågelvägen bara är ca 7 km.

Här kände vi verkligen att räckvidden med vår elektriska motor på dingen begränsar oss och efter några dagars sökande i närområdet och på internet hittade vi en ny Yamaha 6 hk fyrtakt till vettigt pris. I torsdags var vi och hämtade den i Olhao med dingen. Det var en intressant resa där vi hade räckvidd till staden med elmotorn, men inte tillbaka igen. Allt gick bra och vi kunde åka hem med den nya motorn på akterspegeln. Hade något klickat hade vi fått ta bogsering tillbaka med en båttaxi.

I eftermiddag har vi tänkt lämna paradiset här och åka mot Huelva på andra sidan gränsen mot Spanien. Därifrån fortsätter vi mot Gibraltar där vi tänkt lägga båten några veckor för att flyga till Sverige och uppleva svensk sommar.