Sjösättning, arbetsläger och trasig bro

Onsdag 15 juni

Trailer med Joyager och masten. Targabågen under fören, dingen vid rodret.

Joyager anlände till Bruinisse i Holland sent på kvällen dagen före avlastning. På morgonen onsdag 8 juni lyfte varvets travellift av henne från trailern och det blev ganska omedelbar sjösättning. De nymonterade skrovgenomföringarna höll tätt och varvets ägare var inne i motorrummet för att planera injusteringen av propelleraxeln som vi beställt. Han vägrade. Det finns inga möjligheter att arbeta i det motorrummet var domen. Jag är böjd att hålla med, men eftersom det är det enda motorrummet som finns i båten så är det där vi själva och även några enstaka anlitade mekaniker har skött underhåll och reparationer de senaste 10 åren.

Masten lastas av

Istället tog vi en provtur med båten för att se om det fanns vibrationer som vi inte borde köra omkring med, men Mr van Swaay tyckte att det inte fanns anledning till oro. Det är bara det att lagret var ganska glappt 200 timmar efter montering och byttes igen efter 300 timmar, sa vi. Billigare att byta lager varje år än att försöka arbeta i det motorrummet var omdömet. Vi får titta på det igen till nästa säsong.

Förutom det gick arbetet med att få båten tillbaka i skicket före transporten snabbt och smidigt. Vi ”klädde på” riggen i regnet samma dag som den lastats av och dagen därpå sattes masten åter på plats och bågen för solpanelerna kom på plats samma dag.

Mastlyftet påbörjas med mastkranen

Nästa dag kom en svetsare och svetsade ihop två rör till bågen som vi fått lov att såga av för att få bort den från båten. Det arbete vi och varvet gjorde de tre första dagarna hade garanterat tagit två veckor av väntan och frustration på ett varv i sydeuropa. Här uppe i norra Europa finns folk som kan klockan och också kan planera sin tid.

Den fjärde dagen efter att trailern anlänt flyttade vi oss till en plats i marinan då varvets jobb var avslutade och fortsatte montera tillbaka utrustning och på tisdagen den 14:e lämnade vi marinan för att ta oss norrut genom landets kanaler och floder.

Det gick bra genom första slussen sedan var det stopp i sluss nummer två. Bron som skulle öppnas efter slussen var under reparation och skulle vara klar en vecka senare. Snopet. Vår plan är att åka genom hela Holland på mindre än en vecka så vänta var inte ett alternativ.

Masten på plats men hänger i kranen än så länge

Vi åkte istället söderut och har tänkt lämna Holland genom en sluss ut i Nordsjön åka 30M norrut längs kusten och sedan slussa in igen. Då kan vi komma en annan väg till andra sidan av den trasiga bron och förhoppningsvis fortsätta efter plan. I slussen ut i Nordsjön är det marginellt med höjd under en bro så vi behöver tima den passagen med tidvattnet. Vi behöver passera där vid lågvatten så vi har fått vänta en dag till för att få till den planeringen men i morgon, torsdag, är vi laddade för att tampas med en enligt prognosen i stort sett vindstilla halvdag på den fruktade Nordsjön. Men, det känns väldigt trevligt att använda båten igen efter mer än två år i hamn och på land.

Fin fiskebåt första natten. Zierikzee strax söder om Bruinisse

  1. Inger
    | Svara

    Igår kväll var jag in och kollade på här på bloggen. Då var den ännu inte uppdaterad, hade tänkt göra er uppmärksamma som idag när jag istället möts av mail att sidan är uppdaterad.
    Glöm inte att starta om spotten!

Lämna ett svar till Inger Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.