Tisdag 17 juni.
Nej, vårt ekolod är inte dåligt kalibrerat. I början satt vi med hjärtat i halsgropen när vattendjupet gick ner mot 1,9 meter, (Joyager sticker 1,8 m) men med tiden har vi blivit allt mer blaisé. Det är så mycket växter i vissa avsnitt att ekolodet visar djupet ner till den tätare växtligheten istället för botten. Det märks verkligen på farten som kan minska 1-2 knop där det är som tätast. Vi har även fått rensa kylvattenintag flera gånger per dag i dessa avsnitt. Man hör att motorns ljud ändras markant när inte kylvattnet är med och dämpar. Förhoppningsvis kommer båtens botten vara lika ren och fin när vi kommer fram som den var när vi sjösatte för en månad sedan..
Champagne-kanalen som vi förkortat det långa namnet till är den stora höjdaren hittills på vår resa. Här är så idylliskt som man ser på bilder i kanalbeskrivningar. Och det är massvis med slussar. 114 stycken på 224 kilometer. Det är 71 slussar upp till högplatån på 340 meter och sedan 43 på väg ner mot floden Saone. Det är även mycket bra service i kanalen. Det franska kanalbolaget VNF har små vita skåpbilar och de följer vår väg genom systemet. Vi har fått en fjärrkontroll för att manövrera slussarna, men det finns några slussar och en del broar som manövreras manuellt. Några broar har till och med vevats upp för hand! Då står den vita bilen där när man kommer och en slussvakt vevar. Vi har döpt slussvakterna till Stickan för att förenkla för oss. Eller Märta i vissa fall. En del av Stickorna och Märtorna pratar bra engelska, annars blir det enstavigt på franska. För oss alltså. På kommande sträcka efter Chaumont där vi ligger just nu ska det finnas en del handvevade slussar också och därför har vi bestämt starttid till i morgon med Stickan så han kan finnas på plats och hjälpa oss. Allt detta får man för sina drygt 140 Eurosar.
Lämna ett svar