Joyager på land

Kategori: Malta, Reseberättelse, Teknik 2
Joyager på land i Kalkara

Söndag 19 februari.

Vi har bokat in arbeten som ska göras här på Malta. Meningen var att påbörja dem i början av februari. Det har dessvärre regnat en hel del här de senaste veckorna så varvet ligger efter (de arbetar mest utomhus) och vi kom inte upp på land förrän den 15 februari. Eftersom huvudarbetet är att åtgärda den mycket trötta takklädseln i båten så kan vi inte bo i båten under arbetet. Vi har istället fått tag på en lite större motorbåt som ligger i varvets marina i Kalkara och flyttat över en himla massa saker till den. Det tog i stort sett en hel dag för två personer att flytta över det som skulle hindra arbetet, dvs allt från sängdynor och uppåt. Det hela underlättades av att vi kunde förtöja Joyager intill motorbåten och lyfta över allt direkt över relingen. Vår båt var ca ett ton lättare vid det här lyftet än vid tidigare tillfällen! Man samlar på sig mycket när man bor i båten. När vi tittade på motorbåten innan vi hyrde den kunde vi bägge konstatera att ingen av oss någonsin varit inne i någon lite större motorbåt tidigare, så det var kul att se hur de är planerade. Betydligt större del av boytan är i överbyggnaden, bara sovplatser är nere i skrovet. Det blir mycket trappor.

Kalkara är en av vikarna i Grand Harbour, men vi upplever det som att vi är mycket mer isolerade här än när vi

Vårt tillfälliga hem – ingen skönhet direkt.

 

ligger i marinan i Msida. Där har vi gångavstånd till många matställen och ca 10 minuter till närmaste större mataffär. Här finns det egentligen bara ett matställe och det är 3,5 kilometer till affären. Det finns små ”nödlivs” närmare, men sortimentet där är starkt begränsat. Lite trist, men vi får stå ut de här veckorna.

Förutom klädseln så ska varvet bättra bottenfärg, tillverka en ny svartvattentank, polera skrovsidor, byta några skrovgenomföringar och montera ett antennfäste på targabågen. Vi ska även själva arbeta med att byta isoleringen runt kylboxen för att få ner strömförbrukningen på kylen som varit väldigt hög. Planerad arbetstid är 2-3 veckor.

 

 

Många saker blir det…

2 Responses

  1. Bjarne Eilertsen
    | Svara

    Hej Tina og Bosse
    Vores Najad440 ligger for vinteren i Crotone, Italien. Vi har planer om at sejle til Malta i Maj eller Juni. Spændende at se jeres hjemmeside. Kan I anbefale Malta og hvor er det bedst at ligge i havn og for anker?
    Måske vi kan ses til foråret – vi er i Danmark for vinteren, men flyver til Italien i April.
    Mange sejlerhilsner fra Marianne og Bjarne http://www.sjusefine.dk

  2. Bosse och Tina
    | Svara

    Hej,
    Kul att ni läser bloggen. Vi kan rekommendera Malta. Det är tredje gången vi är här. Vi ligger i marinan i Ta Xbiex / Msida som vi tycker är den lugnaste och mest prisvärda marinan på Malta. Ankring är svårare. Runt Valletta i princip omöjligt. Det finns ankringsmöjlighet i St Pauls Bay på norra delen av Malta. Även i närheten av kommersiella hamnen Marsaxlokk på södra delen av ön ska det finnas möjlighet att ankra. Inget vi provat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.