Dags för avfärd söderut

Lagos
Lagos i bakgrunden

Måndag 26 november

Äntligen har vi fått ett väderfönster från Lagos till Kanarieholmarna som ser användbart ut. Samtidigt har de tekniska problemen vi beskrivit tidigare gått in i ett så stabilt läge att de inte längre hindrar oss. Motorns vibrationer på lägre varv har minskats betydligt med en justering av bränslepumpens timing och att motorns längdaxel nu pekar ännu mer åt samma håll som propelleraxeln. Växellådan läcker fortfarande lite olja, men inte mer än att det kan hanteras med hjälp av en låg plåtbalja under lådan. Vi får kolla i den under resans gång och kan möjligen behöva fylla på någon deciliter olja eller så efter vägen. Vi har även tagit med lite extra bränsle eftersom det ser ut att kunna bli svaga vindar på stora delar av sträckan. De kan ses på bilden.

Till den här resan har vi fått besättningsförstärkning i form av Hasse, Bosses bror. det underlättar en hel del och ger oss mer chans till sömn. Vi lämnade Lagos vid 12-tiden och har sedan gjort ett snabbt stopp i Portimao för att dubbelkolla oljenivåer. Den ”riktiga avfärden gjorde vi strax efer 14.

Det ska bli kul att återse Spaniens sydligaste öar igen. Vi tillbringade vintern 2014-2015 i Las Palmas med några utflykter till grannöarna. Den här gången har vi tänkt att spendera mer tid på övriga öar i ögruppen. Vår hastighet på sträckan och timingen med ankomsten får styra om vi ska gå till Arrecife på Lanzarote, som är närmast, eller om vi börjar vistelsen på Las Palmas. Vi kommer lämna Joyager någon vecka nästan direkt vi kommer fram för att åka till Stockholm och Eskilstuna där vi ska besöka mammor och ordna en del andra saker. Vi vill sedan så fort som möjligt tillbaka till båten innan julhelgerna trissar upp flygpriserna alltför mycket.

Vi ska försöka skicka dagliga rapporter här på bloggen via satellitluren och det går bra att se vår position i nästintill realtid under rubriken ”Var är vi nu?”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.