Vi lämnar vinterhamnen norrut

Kategori: Italien, Reseberättelse 0
Syrakusa
Grekisk teater i Syrakusa

Fredag 27 maj

Den 16 maj kl 19.45 tuffade vi ut ur vinterhamnen i Licata. Nästan på pricken ett år sedan vi lämnade förra vinterns hamn i Las Palmas mot Madeira. Nu skulle vi göra en nattsegling till Syrakusa på Siciliens ostkust. Vindarna följde snällt prognosen och vi kunde segla fram till och runt Siciliens sydöstra udde sedan blev vinden för svag och motorn fick hjälpa till. Kl 14 var vi framme i Syrakusa och droppade ankaret i bukten intill Syrakusas södra hamn och marina. En bra start på årets säsong. Syrakusa har en riktigt gammal stadskärna på (halv)ön Ortigia. Det finns även ett arkeologiskt område med bl a en romersk och en grekisk teater och även grottan där Dionysios vaktade sina fångar enligt legenden. Första dagen nöjde vi oss med att vandra runt på Ortigia. Mindre roligt var att någon stulit vår bränsletank till dingen medan vi var borta. Vår låswire som vi låst till en krok på kajkanten där vi förtöjt var avklippt, men inget annat än bränsletanken var stulet. Struligt nog eftersom vi fick ro tillbaka till båten. Inte så långt men det tog nog en halvtimme mot vinden.

Under dagen hade en grannbåt från hamnen i Licata, ”Limay”, ankrat intill oss och det blev förstås en pratstund

Catania
Catania med Etna i bakgrunden

med dem. De hade varit i Syrakusa tidigare och tipsade oss om var de brukade lägga sin dinge. De hade inte haft problem med stölder tidigare.

Dagen därpå fyllde vi utombordarens interna tank och åkte in till staden igen för att leta ny bränsletank och laga låswiren. Det blev napp i första skeppshandeln. De hade både tank och verktyg att göra en ny ögla på wiren med. Dessutom hittade vi en oemotståndlig fallhake från Wichard till spinnakerfallet, (numera omskolat till gennakerfall).

Syrakusa har hamnar både norr och söder om de broar som förbinder fastlandet med ön Ortiga och det går att åka med jollen under de här broarna. Det var i en liten hamnbassäng mellan broarna som vi fick bränsledunken stulen så inför nästa utflykt till det arkeologiska området följde vi rådet från ”Limay” och förtöjde i själva kanalen intill några hyrbåtar. Efter att ha vandrat runt och tittat på de gamla stenarna, grottan och även varit nere i numera obefolkade katakomber kom vi tillbaka till en orörd dinge. Skönt! Tillbaka på ankarplatsen hittade vi ytterligare en båt från Licata, ”Bicho Vermelho”. Nu var vi tre båtar ankrade i Syrakusa som legat bara några

Taormina
Sicilianska berg, vid Castelmola

meter från varandra hela vintern i Licata.

Den 22 maj lämnade vi Syrakusa och gick ca 30M mot Catania där vi bokat plats i marinan. Under vägen provade vi att hissa vår nya gennaker för första gången. Det var lite för svag vind och för mycket sjö för att det skulle gå att segla med den, men rullfunktionen fungerade bra. Huvudanledningen till besöket i Catania, som är en ganska stor stad med bl a flygplats, var att härifrån kan man åka med det gamla tåget Circumetnea som går runt basen av vulkanen Etna.

Vi valde att ta det vanliga tåget till staden Giarre för att sedan ta Circumetnea tillbaka till Catania. Vi hade noga kollat tidtabeller och annan information på tågets webplats. I Giarre skulle vi gå en kort bit från den nya järnvägsstationen till den gamla där Circumetnea går. Väl framme där tyckte vi rälsen såg ganska rostig ut, men tidtabellen hängde på stationshuset och stämde med våra uppgifter. Efter några minuter kom en äldre man och berättade på Italienska att tåget inte gick längre! Det skulle gå bussar någonstans i staden som ersättning. Vi frågade på en restaurang där man pratade lite mer engelska och vi fick veta att det varit ett

Taormina
Ankarplats vid Taormina

jordskred och att tåget stod still på obestämd framtid. Bussresa med inhemsk chaufför på snirkliga vägar kändes inte aktuellt så vi tog tåget tillbaka till Catania och hyrde en bil istället. Vi gjorde sedan ungefär samma runda med bil fast åt andra hållet. När vi såg tågspåret från bilen blev vi igen lite misstänksamma. Det var inte rostigt i den här änden. Troligen så gick tåget delar av linjen, vi fick aldrig någon klarhet i det och nu var det för sent. Utan överdrift kan man säga att Italienarna i allmänhet är långt ifrån världsmästare på information. Väldigt långt ifrån. Hur svårt kan det vara att uppdatera hemsidan när tåget tvingas stänga ner eller att sätta upp en skylt på stationen?

24 maj lämnade vi Catania och motorerade ca 25M till Taormina där vi ligger nu och avvaktar rätt väder för att passera Messinasundet. Som det ser ut så lämnar vi Taormina i morgon, lördag. Taormina är Siciliens Mallorca. Här är flera långa sandstränder med massor av parasoll både norr och söder om staden. Själva staden Taormina ligger högt upp på en udde med fantastisk utsikt mot bl a Italienska fastlandet, ”tån” på stöveln. Där finns även en gammal grekisk teater från den tiden Sicilien var grekiskt. Massor av turister och det

Messinasundet
Norrut, mot Messinasundet. Fastland till höger.

vimlar av restauranger. Strax ovanför Taormina ligger den lilla byn Castelmola som kan nås med buss. Det finns även de som går dit upp. Från lite avstånd ser det ut som en liten bergstopp med en mössa av hus på toppen. Nästan lite löjligt. Vi åkte upp dit och där är utsikten ännu bättre. Några av bilderna här intill är tagna från Castelmola. Där finns mycket smala gator och husen är inte alls av årets modell i de flesta fallen. Häftigt!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.