Våren är här! – Vi provseglar

Watermaker under sängen
Watermaker under sängen

Lördag 16 april

De senaste veckan har vädret skärpt till sig här på Sicilien. Vi har temperaturer på uppemot 30 grader mitt på dagen och solen skiner. Det är dags att påbörja barfotaträningen, i alla fall dagtid. På nätterna är det fortfarande i kyligaste laget, men det ordnar sig nog snart. Sedan vi kom tillbaka till Licata har vi ägnat den mesta tiden åt att beta av på arbetslistan. Här i staden finns en ung Australiensare, Matt, som driver ett litet enmansföretag med marina motorer och mekanik som specialitet. Vi har tagit hjälp av honom till och från de senaste veckorna för att skynda på en del arbeten. Det har gjort att vi fått den nya watermakern nästan på plats, dieselgeneratorn är tillbaka i motorrummet och vi jobbar nu med lite ändringar i infästningen av autopilotens linjärmotor.

Watermakern kan vi inte provköra förrän vi kommer bort från hamnens ganska smutsiga vatten. men vi har provkört att spola ur den med färskvatten och det fungerar bra utan några läckor. För att få plats med den under sängen i akterhytten har vi fått montera bort den tank som tog upp en stor del av utrymmet där. Den

Dieselgeneratorn är tillbaka
Dieselgeneratorn är tillbaka

tanken har vi aldrig använt utan tanken (!) har varit att kunna fylla den med diesel under längre överfarter. Den blir nu ersatt med en flexibel tank istället och så kan vi använda utrymmet för stuvning tills dess att flexitanken behövs.

Dieselgeneratorn gav oss en rejäl överraskning när vi startade den. Ett kraftigt vattenläckage. Det visade sig att en slanganslutning i metall var avbruten. Vi fick med en filmsnutt som visar provkörningen av generatorn hos mekanikern på Mallorca och där fungerade allt ok. Antagligen har anslutningen varit på  gång att gå av och när vi drog förbi minuskabel med mera vid monteringen i båten så blev belastningen för stor. Snopet, kan man säga. Här i Licata finns ingen anslutning att uppbringa så vi har via mekanikern på Mallorca beställt en ny från tillverkaren i Tyskland. Under väntetiden lyckades Matt få en lokal mekaniker att hårdlöda ihop den brustna anslutningen. Efter att ha tittat på lödningen i lupp och provbelastat den lite beslöt vi att montera den. Den nya får bli reserv istället. Generatorn fungerade sedan helt ok vid provkörning. Ett och ett halvt år efter att vi upptäckte ett kraftigt oljeläckage och efter flera turer är den nu hel igen. Den kommer att behövas när vi kör

Autopilotdelar som ska borras.
Autopilotdelar som ska borras.

watermakern.

Autopiloten har gett oljud ifrån sig när den byter riktning och vid mätningar har det visat sig att bara 200 mm av maximala slaget 300 mm har använts. Vid en närmare titt visade det sig att infästningen gjorts med för små brickor mot en träyta så att det fästet flexat och dessutom är fästet på roderkvadranten placerat 200 mm från centrum på roderaxeln istället för rekommenderade 250 mm. Modifieringen blir att tillverka kraftiga plåtar med hål i för det ena fästet och flytta det andra till rätt plats. Det här gör att vi ska få ut ca 25% mer kraft ur linjärmotorn än tidigare, vilket kan behövas då autopiloten inte orkat med vid några tillfällen.

 

I förra veckan fick vi även agera livräddare på vår ponton. En valp till en av de kringstrykande hundarna som finns i hamnområdet hade ramlat i vattnet och sedan tagit sig upp på ett av pontonens flytblock. Där satt hon och gnydde. Vi hörde ljudet inne i båten och gick ut och letade men trodde först att det var en fender eller något

Våt hund studerar sin räddning
Våt hund studerar sin räddning

som gnällde. När gnällandet kompletterades med gläfsande gick vi ut och tittade igen och Tina hittade då valpen under bräderna på pontonen. Det blev att hämta skruvdragaren och skruva bort ett par plankor så den dumma hunden kunde komma upp på bryggan. Hon verkade tacksam för hjälpen och vi belönades med en buff från en blöt nos.

I torsdags hade vi seglingspremiär. Vi har sedan länge pratat med Jonas från båten Lady Annila som är en mycket erfaren seglare om att han skulle följa med oss och känna på Joyager och komma med förslag till lösningar på en del olater som vi tycker båten har. Som tur var fick vi bra vind och det blev en mycket bra provsegling. Det kunde konstateras att vår båt är onödigt framtung och vi tappade ur vattnet ur den främre färskvattentanken vilket visade att det blev bättre med en lättare framände. Vi fick också tips om att flytta skotpunkterna till förseglet som inte stämmer överens med skotskenorna på fördäcket. Det gick även att konstatera att vår båt vill ha mycket plana segel för att gå bra och att vi måste reva tidigt för att slippa brottas med rodret när det blåser mer än 20 knop. Vi var väldigt nöjda med seglingen och Jonas insats. Dessutom hade vi trevligt. Nu ska vi stuva om en del saker för att flytta mer vikt bakåt och hitta lösningar på skotpukterna.

Om vi tittar mer framåt så är vår plan att mycket snart besöka Malta som bara är drygt 70M bort. Sedan åker vi tillbaka till Licata för att turista lite och ta emot ett par nya segel och några andra saker. Därefter har vi tänkt åka norrut längs Italiens västkust via Lipariska öarna. I och med att vi börjar röra på oss igen ska vi försöka bli mer aktiva på hemsidan igen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.