Sardinien till slut

Fredag 6 oktober

Vi lämnade Licata fredag eftermiddag den 29:e september för att gå till Trapani på Siciliens nordvästra kust. Det är en sträcka på ca 110M så vi skulle komma fram i god tid innan det blev mörkt dagen därpå. Nu blev det inte så. Efter ca 5 timmar gjorde vi en rutinkontroll i motorrummet och upptäckte att det var grönt vatten på botten under motorn. Kylarvätska.

Felsökning påbörjades, vi hittade inga läckor, men någonstans ifrån måste vattnet komma? Nästa tanke var att det läckte in sjövatten i motorns kylsystem på något sätt. Det visade sig att motorn var överfull på kylarvatten trots att så mycket runnit ut. Alltså måste det finnas en intern läcka, troligen i värmeväxlaren och överskottsvattnet rann ut i sin slang som mynnar under motorn. Motortemperaturen var hela tiden normal. Vi ville ändå inte köra motorn utan beslöt att segla tillbaka till Licata. Det tog oss ca 8 timmar att kryssa 25M i väldigt svaga vindar. Någon sömn blev det inte eftersom vi behövdes bägge två för segelhanteringen. Snurre, vårt elvinschhandtag , är på sjuklistan med laddningsfel så det blev en del vevande.

Vaktmås
Vaktmåsen håller koll

Tillbaka i Licata startade vi motorn och gick in i hamnen, förtöjde och gick och la oss några timmar.

Från Lancing marine i England fick vi via mail förslag på en krigsreparation med en slang från överfyllningsventilen på motorn och ut i havet. De menade att så kan vi åka en period och sedan spola ur motorn med färskvatten och hälla i ny glykol efter att värmeväxlaren reparerats. De tipsade också om att kontrollera slangklämmorna på värmeväxlarens ändstycken av gummi och det gick faktiskt att dra åt en av dem en del.

Nytt försök mot Trapani påbörjades dagen därpå och gick till en början bra. På natten vid 3-tiden stannade plötsligt motorn med ett tjutande motorlarm. Motortemperaturen pekade på 120 grader mot normala 80. Det var temperaturlarmet som stängt av motorn. En titt i motorrummet visade att det andra av ändstyckena till motorns värmeväxlare hade fläkts upp och motorns kylarvatten snabbt tömts och låg på motorrummets botten. Det var dimma i motorrummet.

Som tur var hade vi ett nytt ändstycke i reservdelsförrådet så efter att vi satt segel och ordnat lite framfart i lämplig riktning för att undvika sjöfarten var det bara att sätta igång och byta ändstycket och sanera motorrummet. Motorn startade sedan ok och vi puttrade åter på mot Trapani med ett öga framåt och det andra på tempmätaren samt täta besök i motorrummet. Allt gick bra och vi kom fram till hamnen där vi la till vid ett av varven. Det hade nu hunnit bli söndag.

Flax på däcket
Flax inspekterar däcket

På måndagsmorgonen pratade vi med varvet om att få fram ytterligare ett ändstycke då det andra var lika gammalt som det som plötsligt gått sönder, men de behövde 4-5 dagar på sig och vi hade ett bra väderfönster mot Sardinien som i inte ville missa. Motorn fungerade ju trots allt normalt.

Så tidigt på tisdag morgon lämnade vi Trapani för ca 180M till Cagliari på Sardinien. Väderfönstret var stort nog för att nå Cagliari med bara segel om motorn skulle ge oss mer bekymmer. Vi hade även kopplat bort extraslangen vi satt dit efter första kylarvätskeproblemet och istället lett ner ordinarie överfyllningsslang i en burk för att se om det kom någon vätska. Den burken var helt tom när vi kom fram. Vi stoppade även motorn efter ca 10 timmar och kollade kylarvätskenivån som var helt normal. De här bägge kontrollerna tyder på att tidigare läckage i värmeväxlaren berodde på den dåligt åtdragna slangklämman och nu har upphört.

Överfarten blev odramatisk och vi motorseglade hela vägen med vind på mellan 8-15 knop från norr. Under resan hade vi besök av en liten fågel som plötsligt flög in i båten och verkade rätt obekymrad över vår närvaro. Vi schasade ut den i sittbrunnen och där la den sig att vila när mörkret la sig. Vi döpte den till Flax eftersom den haft tur att hitta en båt att sova på mitt ute på havet, vad den nu gjorde där? Tyvärr avled Flax under natten och han/hon fick en sjöbegravning med orden att den varit en duktig flygare, men en rätt usel navigatör.

Cagliaris inlopp
Inloppet mot Cagliari

Vi var framme vid 1-tiden på onsdagen efter drygt 30 timmars färd och ligger i marinan Portus Karalis mitt i centrala Cagliari. Vi har fått tag på ett nytt ändstycke till värmeväxlaren så vi kommer byta det i förebyggande syfte. Det finns en hel del saltvatten kvar i kylsystemet och det ger på sikt ökad risk för korrosion så vi kommer att spola ur motorns kylsystem med färskvatten några gånger och sedan fylla på med ny kylarvätska igen. I och med det ska motorn vara helt återställd igen efter den senaste tidens strul.

Vi väntar nu på ett väderfönster för att fortsätta till Balearerna. Det är Mistral på gång de närmaste dagarna så vi blir nog kvar här över helgen åtminstone.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *