Paris, och en bit till…

Paris inlopp
Seine, sista biten mot Paris centrum

Söndag 8 juni.

Måndagen den 2 juni fick vi besättningsförstärkning i form av våra vänner Inger och Sakka. De mötte oss vid kajen i en liten stad längs floden Oise som heter Saint-Leu-d’Esserent. Ombordstigningen övervakades av en rundtursbåt full med pensionärer. Oise slutar vid Seine och där svängde vi vänster mot Paris. Vi försökte övernatta i en marina, men det var för grunt och vi hittade i stället en publik brygga för fritidsbåtar. Maxlängden var 12 meter, men vi såg det som ett önskemål och fick plats i alla fall.

Dagen därpå hade vi knappt 70 km kvar till Port Arsenal och två stora slussar på vägen. Trafiken på Seine påstås vara stark, men vi tyckte det mest kändes som vi var ensamma på floden. På eftermiddagen blev det allt tätare bebyggelse och efter bägge sidorna ligger det massor av ”befriade” pråmar, dvs pråmar ombyggda till bostäder. Det fanns enstaka som såg rätt bra ut, men de flesta var ingen fröjd för ögat.

Så rundade vi en krök och plötsligt dök ett välkänt torn upp framför oss. Seine passerar precis nedanför Eiffel-tornet så vi passade på och räknade nitarna när vi passerade. Tyvärr fick vi olika resultat så vi är fortfarande osäkra på exakt hur många de egentligen är. Strömmen av turistbåtar var strid och vi fick hålla noggrann uppsikt på vad de gjorde så vi inte kom i vägen. Efter Notre-Dame finns det ett hål i vänstra kajen, under en järnvägsviadukt, och där ligger en sluss in till kanalen Saint Martin. Marinan Port Arsenal ligger precis i början av den kanalen så innanför slussportarna var vi direkt inne i hamnen. Vi förtöjde i ett ledigt hål och skulle just gå till hamnkontoret och fråga var vi kunde ligga när en ung dam kom och berättade var de ville ha oss. Plats 130. Omförtöjning och sedan var vi framme.

Det kändes lite märkligt att ligga i en marina mitt inne i en världsstad. Nere i hamnen var det som vanligt med bryggor och båtar, men gick man upp för trappan var man i Paris! Tunnelbanestationen Bastille ligger precis i änden på marinan.

Efter ett par dagar var det dags att åka vidare. Vi hade handlat lite saker vi inte hittat tidigare och vi hade tittat på omgivningarna. Kanske borde vi stannat längre, men vi ville gärna fortsätta resan söderut medan det finns gott om vatten i de äldre kanalerna vi har framför oss. Vi åkte vänster ut från hamnen och svängde efter en bit vänster igen, in på floden Marne. Där befinner vi oss just nu, i staden Chateau-Thierry. I morse vinkade vi av Inger och Sakka vid tåget så nu får vi klara oss själva igen. Det blir en lugn start idag.