Malta – lite stadsliv

Valletta
Inloppet till marinan i Valletta

Torsdag 26 maj

Den 1 maj kom vi tillbaka till Licata efter två veckor på Malta. På kvällen den 18:e april lämnade vi vinterhamnen för en nattsegling till Valletta på Malta. Det blev en segling med en hel del motorgång pga svaga vindar. På morgonkulan gjorde vi det obligatoriska anropet till Valletta Port Control och berättade att vi var 12M från Maltas kust och på väg in på Maltesiskt vatten. Malteserna har koll på sitt territorium. inte så svårt kanske med tanke på landets storlek… Det blev ytterligare två kontakter innan vi fick ok att gå in i Marsamxett harbour. Vi hade bokat plats på Msida marina som ligger i den hamnen i centrala Valletta. På andra sidan om det som är själva Valletta, dvs den gamla riddarstaden typ Gamla Stan i Stockholm, ligger annars Grand Harbour där bl a kryssningsfartygen lägger till. Det finns även en marina där, men de ville ha

Manoel Island
Varvet på Manoel Island, Valletta

över 100 Euro natten för vår lilla båt under lågsäsong, så de fick ha den platsen tom istället. Grand harbour ligger dessutom lite mer off i förhållande till de centrala delarna.

Vi måste nog erkänna att vi är lite svaga för de här gamla Brittiska utposterna i världen. Gibraltar, Hong-Kong och Singapore är alla ställen vi trivs på. För att inte tala om Australien. Det är enkelt med språket och saker och ting fungerar lite mer som vi är vana vid från norra Europa. Malta är i och för sig nu en helt fristående stat, men den Brittiska tiden har satt sina spår. Skillnaden mot Licata är påfallande. Licata har sin charm men vi är nog mer storstadsbor. I Valletta finns ett enormt utbud av restauranger från hela världen. I Licata finns det Pizza och fisk och ingen serverar lunch så Joyagers kock är i tjänst alla dagar. Direkt efter ankomsten tog vi oss alltså till Mamma Mia, en restaurang som

Gozo
Gozos sydvästsida – mäktig!

ligger i hamnen och som serverar lunch. Vi hade blivit tipsade om Mamma Mia av en annan svensk båt, Saga, som anlände till marinan ungefär samtidigt med oss. De hade legat på land på Manoel Island över vintern och kom direkt därifrån när vi mötte dem.

Det gick åtta dagar innan vi lämnade marinan i Msida. Då hade vi fått uppleva en dag med kulingstyrkor och blivit påminda om hur bra Licatas hamn är. I Licata ligger båten i stort sett still oavsett väder, men här så rörde vi oss ordentligt. Tyvärr så var båten intill vår rätt illa förtöjd vilket gjorde att vi fick närkontakt med den under blåsvädret med några märken i gelcoaten som minne. Under dagarna i marinan passade vi på att göra utflykter till Mdina, den riktigt gamla före detta huvudstaden, ett flygmuseum och en hantverksby.I övrigt så passade vi på att äta kinesiskt, indiskt och amerikanskt (Burger King) mellan Pizzor och annat mer lokalt.

Från Valletta åkte vi mot öarna Comino och Gozo. Vi ankrade på Cominos norrsida i en rätt trång vik under en natt och så låg vi en natt på Gozos västsida i en häftig vik som heter Dwejra. Där är det höga berg runt nästan hela den runda viken och en ö i form av ett brant berg täcker större delen av infarten. Vi låg här i lä från den ostliga vinden, men fick ändå en hel del vindbyar som svepte ner från bergen på oss. Det var bra ankarbotten så det kändes ändå tryggt att ligga där. Sista natten på Gozo och i Malta låg vi i marinan i Mgarr för att nå staden Victoria på Gozo. Den marinan är ingen höjdare. Ganska dyrt och mycket skvalpigt från färjorna som går dygnet runt. Dessutom hade de den goda smaken att blåsa oss på 22 Euro när vi skulle lämna hamnen. Trots att vi talat om när vi kom att vi skulle nattsegla mot Malta tyckte de att vi lämnade marinan för sent och drog av en halv dygnshyra från depositionen vi lämnat för nyckelbrickan. Ett stort bu och en överkorsad geting i betyg för den marinan.

Resan tillbaka till Licata var mycket trevlig. Vi hade halvvind på ca 15 knop vilket gav snabb och stadig segling nästan ända fram till Sicilien.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *