Licata, watermaker

Licatas hamn
Licatas hamn från stadens övre delar

Torsdag 3 mars 2016.

I helgen kom vi tillbaka till båten. Allt såg bra ut, våra ”båtvakter” i Svenska grannbåten Lady Annila har inte heller behövt rycka ut medan vi varit borta. Vi hade en del trubbel med bagage på den här resan. Dels saknades vårt incheckade bagage när vi kom fram och dels ville en oresonlig busschaufför inte låta oss ha vårt handbagage inne i bussen på resan mellan flygplatsen och Licata. Vi tyckte det räckte med ett saknat bagage så vi hyrde istället en bil för resan, som vi sedan fick åka tillbaka med dagen efter för att – utan bagage – ta bussen till Licata. Kändes väldigt onödigt. Det incheckade bagaget dök upp igen dagen efter.

Livet i hamnen är ungefär lika lugnt som när vi åkte. Många av båtägarna är bortresta (hemresta?) men ett antal besättningar är på plats. Det blir nog fler och fler nu när våren närmar sig. Vädret här är mest höstlikt, blåsigt och inte särskilt varmt. 12-15 grader och kanske lite till mitt på dagen – om det inte blåser.

 

Watermaker
Byggsats till watermaker

Vi har nu lite projekt framför oss. Oceanseglingsklubben har organiserat samköp av watermaker från Schenker och vi hakade på där. När vi kom till Licata låg ett stort paket och väntade i marinakontorets förråd. Julafton! Den modellen vi köpt producerar 60 liter i timmen och går på 12v. Tyvärr var en liten del trasig i lådan, lite ovarsamt packad, men det löser sig säkert. Vår utmaning blir att montera apparaten. För att göra plats för den är planen att skära av en bit av en tank som ligger under sängen i akterkabinen. Den tanken har vi aldrig använt, utan planerat att ha diesel i vid långa överfarter. Vattentillgången får prioriteras framför bränslemängden i det här fallet. Vi har ändå drygt 500 liter diesel totalt efter minskningen, vilket ger en teoretisk räckvidd för motor på knappt 1000M. Tanken måste alltså ut ur båten för att kapas och svetsas om. Sedan är det slangar och kablar att dra kors och tvärs genom båten för att få det hela att fungera, samt ett antal komponenter som ska placeras ut. Vi har som tur är en skrovgenomföring som knappt används och är tillräckligt stor som vi räknar med att kunna använda för sjövattenintaget. Där blir det ”bara” en del rörmokararbete med ett nytt T-stycke. Ska bli spännande att ta tag i och vi ser fram mot en del svordomar över trånga utrymmen.

Förutom watermakern ska vi montera tillbaka elverket igen efter reparationen på Mallorca, svetsa på antennfästen på targabågen i aktern som inte kom med vid tillverkningen och så har vi den vanliga att-göra listan som ska betas av.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *