Ibiza och Almerimar

Fredagen den 20 oktober

Ibiza stad
Ibiza stad från sjösidan

Här nedan kommer en uppdatering på vad som hänt sedan senaste inlägget som blev mycket kort.

Till partyön Ibiza kom vi den fredagen den 13 oktober efter att ha touchat Mallorca, men efter att ha fått internetkontakt via mobilnätet beslutat att fortsätta direkt till Ibiza. Vi hade inte fått några positiva svar på marinaplats i Palma och vi hade inte riktigt tid att gå till Soller som ligger på Mallorcas västkust och som står på vår önskelista för ett besök. Inte heller hade vi något särskilt annat vi behövde göra på Mallorca, så det fick bli Ibiza. Vi var pigga nog att fortsätta.

Ibiza har ett genuint rykte om sig att vara dyrt. Vi mailade ett par marinor och fick ett svar med rimligt pris, ca 50 Euro per natt. Det visade sig sedan vara ännu lite mindre dyrt i lågsäsong och vi betalade 72 Euro för två nätter. Eftersom besöket skulle bli kort valde vi marina framför att ankra, det tar mer tid att vara tvungen att använda jollen för att komma i land. Marinan ligger på andra sidan av hamnbassängen mot den gamla stadskärnan som vi ville besöka. Vi frågade på marinakontoret efter buss, men fick svaret att det går en turbåt från marinan till gamla stan.

Ibiza
Ibiza – inre hamnbassängen

Båten var en gammal klenod. Den manövrerades med fram och back, stora roderutslag och spring med linor. Inga bogpropellrar här inte! Besättningen var också av äldre modell och de visste vad de gjorde. Vi var mycket nöjda med besöket i staden, det finns delar av staden där det inte är så turistigt och i oktober är det förhållandevis lite folk att trängas med. Det finns imponerande gamla befästningsverk med höga, tjocka murar och gamla genuina hus som fortfarande används.

Smarta skyltar
Smarta skyltar med olika språk på snurra.

Det hade varit trevligt att stanna några dagar till, men vi ville vidare så på söndagen lämnade vi Ibiza med kurs mot Almerimar, en sträcka på ca 250M. Även den här resan blev ganska händelselös, Joyager skötte sig bra. Vi hade medvind så vi valde att använda spirbommen till focken och lät storseglet vila. Med den segelsättningen plus motorn på låga varv gjorde vi bra fart och var framme vid 5-tiden på tisdag morgon. Normalt brukar vi inte gå in i hamn i mörker, men vi har varit i Almerimar två gånger tidigare och vet att angöringen är enkel och att det är väl upplyst inne i hamnen. Marinerosarna var vakna när vi kom och vi la till vid ankomstkajen intill kontoret. Lite senare på morgonen och efter att ha sovit några timmar checkade vi in och fick en plats i en av hamnbassängerna.

Snö
Snö på Sierra Nevadas toppar

Vid inchecknngen frågade vi efter Miss Sophie vars besättning vi lärde känna när vi övervintrade i Licata för två år sedan och som vi hört skulle finnas i Almerimar, men fick beskedet att de lämnat hamnen för en vecka sedan. Lite snopet, vi hade sett fram mot att träffa Harriet och Gustaf igen. Desto gladare blev vi dagen därpå när Jonas från Lady Annila per mail meddelade att Miss Sophie anlänt till Almerimar lite senare samma dag som vi. Det visade sig att de bara gjort en tur till Malaga för att lämna av gäster till flyget och att de skulle tillbringa vintern i Almerimar. Vi hade en mycket trevlig kväll på hamnens kinarestaurang där vi kunde berätta ikapp vad som hänt sedan vi sågs senast och vi gjorde också en gemensam bussutflykt till staden El Ejido som ligger strax norr om Almerimar. Det var väldigt kul att träffa dem igen.

Eftersom vi är på väg till Portugal hade vi inte ro att stanna så länge och vi hade fått ett bra väderfönster till Gibraltar och troligen också vidare genom Gibraltarsundet så efter tre nätter och några blåsiga dagar som till och med bjudit på regn och åska startade vi på eftermiddagen den 20:e mot Gibraltar, en sträcka på 135M.