Belgien, och så Frankrike

 

Uppförsbacke
Fartyg i uppförsbacke

Torsdag 29 maj

Från Bryssel tog vi oss vidare söderut på Canal de Charleroi a Brussels till Canal du Centre, fortfarande i Belgien. Där stannade vi på en Marina i staden Mons. På vägen passerade vi en intressant anordning, en fartygshiss på räls i en backe. I Tyskland hade vi tidigare åkt shiffshebewerk, dvs fartygshiss, men då lyftes baljan med båten rakt upp i wirear. Alla sätt verkar vara tillåtna och det här gick också bra… Efter Mons upptäckte vi att kanalen som anslöt Canal du Centre med franska floden Escaut var avstängd. Det blev en omväg på 5-6 timmar. Vi kom i alla fall in i Frankrike till slut och vi stannade och sov intill slussen utanför Conde. Inte hörde vi ett enda Musette-dragspel heller…

Det var nu dags att köpa en Vignette, dvs ett bevis på att vi betalt för att använda de franska kanalerna. Första slussen i Frankrike kunde inte sälja sådana utan vi fick med oss ett papper och de berättade att tredje slussen i vår riktning skulle sälja Vignetter. Innan vi åkte på förmiddagen var vi inne i staden och tog ut Eurosar, köpte baguette och letade efter ett kontantkort för internetaccess. Tre tobakshandlare trakasserades med dålig franska utan att kunna erbjuda något 3G-kort. Framme i ”vignetteslussen” fick vi mycket riktigt köpa en vignette, men bara på 30 dagar så nu måste vi leta efter ett kontor till längre fram. Grrr. Från floden Escaut har vi sedan tagit oss in på Canal du Nord  Den kanalen ska ta oss ner ca 100 km till floden Oise som i sin tur leder nästan fram till Paris.

Canal du Nord är det långsammaste vi hittills upplevt i kanalväg. Idag fick vi vänta i fem timmar innan vi till slut kunde ta oss in i första slussen för dagen. Slussarna har måtten 6 x 90 meter. Joyager är 4 meter så det borde inte vara så svårt att komma in och på plats för slussning. Då hade vi inte räknat med pråmen före oss och hur den påverkat vattnet i den smala slussen. I de första slussarna slog vi emot kanalväggarna flera gånger (hittills utan skador) men nu har vi lärt oss att man måste vänta lääänge innan man kör in eller ut efter en pråm i dessa slussar. Då går det lättare. Dagen slutade vid en tunnelmynning så i morgon får vi veta hur det är att åka genom en 4,4 km lång tunnel med bredden sex meter. Fortsättning följer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *