Ajaccio, Calvi och Cote d’Azur

Söndag den 23 oktober

En sammanfattning av de senaste veckornas vedermödor.

Det timslånga skuttet mellan ankarplatsen i Anse Medea och Ajacchio blev fördröjt i starten. Bojen vi låg vid var av typen utan pinne, dvs vi fick kasta lasso runt bojen och fånga bojen på undersidan mot kättingen till botten. Under natten vi låg där var det ingen vind så båten drev runt lite – och linan snärjde in sig i kättingen. Det tog en stund att få loss linan, men till slut hade vi löst pusslet utan att behöva kapa den.

Corte, stad bland bergen
Corte, stad bland bergen

2/10 Ajaccio (uttalas Aschatjo, ungefär). Korsikas ”huvudstad”. Ön har ganska fritt självstyre gentemot moderlandet. Det finns två marinor i staden och vi fick plats i den gamla hamnen. Nära till Napoleons födelseplats, Maison Bonaparte. Familjen hade ett skiftande liv på Korsika beroende på vem som för tillfället regerade. Flera gånger fick de fly när rebeller ockuperade huset. Den blivande kejsaren lämnade Korsika vid 9 års ålder och återvände bara en gång i vuxen ålder.

 

Från Ajaccio tåg vi tåget till den gamla huvudstaden Corte som ligger uppe i bergen och numera är universitetsstad. Tanken var att se lite mer av Korsikas inland, vilket vi gjorde men det var många tunnlar och trädbevuxna banvallar som skymde utsikten. Korsika har 20 bergstoppar över 2000 meter. Den högsta på drygt 2.700 meter, så Sveriges stolthet Kebnekaise ligger ordentligt i lä.

4/10 Dagssegling till Girolata. Ett laidback ställe med lite hippiestuk. Det första vi såg var att det gick kor på stranden och betade. Det finns restauranger och fik både på stranden och i backarna upp mot bergen intill. Priserna var inte så hippieaktiga däremot. Två croissanter i butiken kostade 4,50 Euro och bojplatsen 28 Eurosar för en natt. Till deras försvar kan sägas att det finns ingen väg till Girolata.

Inloppet till Calvi
Inloppet till Calvi

Det är båt eller åsnestig som gäller. Vi låg här mellan två bojar för första gången. Det är så trångt i ”hamnen” att det inte finns plats att svaja runt bara en boj.

 

5/10 Dagssegling till Calvi. Starkare vind än prognosen förutspått. Det blev förtöjning i drygt 20 knops medvind. Vi fick hjälp med linorna av en Brittisk leveransskeppare som låg intill med en 58-fotsbåt. Pratglad prick med en hel del att berätta. Nu låg han här i hamnen i en månad tills dess att båtens ägare skulle dyka upp igen. Calvi är betydligt mindre än Ajacchio, men också trevligare. Ett stort fort på en klippa bevakar hamnen och stadens nedre delar fulla med butiker och restauranger. Den franska Främlingslegionen har en del anläggningar och folk här. Det var lite gungigt och slängigt i hamnen eftersom det blåst en tid från ”fel” håll. Vi stannade en dag längre än planerat för att invänta bättre väder för vår överfart till franska fastlandet.

7-8/10 Calvi till Nice. Vi gjorde en nattsegling på 95M från Calvi till Marina S:t Laurent du Var som ligger intill Nice flygplats. Under överfarten provade vi för första gången vår cutterfock eftersom vi behövde kunna gå maximalt högt mot vind och vi misstänkte att vinden kunde bli hårdare än prognosen. Det fungerade mycket bra, stor skillnad mot en delvis inrullad fock.

Formel1 bana i Monaco
Formel1 bana i Monaco

Marinan har massor av restauranger och barer, men mycket var stängt så här sent på säsongen. Härifrån tog vi lokaltåget till Nice och Monaco. En av dagarna besökte vi Oceanografiska museet i Monaco. Det var här Jacques Costeau var chef i trettio år. Tina kom även in på Casinot i Monte Carlo. Jag stod utanför och vaktade våra väskor. De stackarna har ryggsäcksskräck så vi kunde inte gå in bägge två. Vi promenerade även på en del av Formel1-banan mitt i stan.

 

Meningen var också att vi skulle besöka Chagall- och Matissemuséerna i Nice, men vi lyckades inte tajma tåg och helger rätt så vi kom inte dit den här gången.

15/10 Segling till Antibes, vi ankrade vid Anse de la Salis på dingeavstånd till Antibes-Vauban. Det är en av de största marinorna i området med massor av serviceföretag och båtbutiker. Antibes är en annan onödigt trevlig stad. Det finns en riktigt gammal del med gator som vindlar åt alla håll och hamnen är en central punkt i staden. Vi tog dingen in i stora hamnen en dag för att leta UV-beständig Sikasil och lyckades efter en del letande hitta det i en butik med massor av färger och annat båtkemiskt. Sikasilen behövde vi för att täta om en del gamla oanvända kabelhål i däcket intill masten som börjat läcka.

Joyager med Antibes i bakgrunden
Joyager med Antibes i bakgrunden

Den vanliga Sikasilen är allt annat än UV-beständig. På vägen tillbaka i dingen fick vi ordentligt med regn på oss. Just då kunde vi konstatera att det liv vi lever kändes väldigt exklusivt…

 

18/10 En timmes gång till Ile S:t Marguerite. Vi vädrade cutterfocken som vi sedan skulle ta ner. Den saknar bra UV-skydd så det var synd att ha den uppe längre. Det är två öar intill varandra, Ile St Honorat och Ile St Marguerite. På St Honorat ligger det ett ganska stort kloster, skyddat av en borg. St Marguerite är lite större och mest känt för att det var här Mannen med järnmasken hölls fången i åtta år. Det är ett gammalt fort som använts som fängelse under många år men nu är museum. Vi ankrade på St Marguerites nordsida och tog dingen iland för att se museet.

 

20/10 Ännu en kort tripp till Rade d’Agay, en bukt med bojförtöjning längst in och nu efter högsäsongen möjlighet att ankra i den yttre delen. Vi ankrade efter den västra sidan, men det blev en väldigt obekväm natt.

Efter att ha varit väldigt lugnt kom något slags dyning in i viken under natten och

Det kokar i vattnet - av tonfisk (!)
St Raphael. Det kokar i vattnet – av tonfisk (!)

gjorde det nästan omöjligt att sova. Vi gick aldrig i land utan åkte en dag tidigare än planerat till nästa mål, marinan i St Raphael. Bukten har även flyganknytning. Antoine de Saint-Exupéry, berömd flygare och författare till bl a boken ”Lille prinsen”, gifte sig här år 1931.

 

 

21/10 Vi hade tur att få plats i Vieux Port, den gamla hamnen, i S:t Raphael. Platsen är alldeles för stor, vi ligger mellan 2 större daycruisers. Joyager ser väldigt liten ut på den platsen. Det är dock väldigt skyddat för nu ska det bli lite blåsväder igen. Vi räknar med att bli kvar här till tisdag den 25 oktober. Då planerar vi att påbörja resan söderut mot Malta med en överfart tillbaka till Korsika. Vi ska försöka ta oss till Nice och gå på muséerna vi missade tidigare. St Raphael är ännu en trevlig stad med en gammal stadskärna väldigt nära hamnen. Massor av restauranger, det mesta är öppet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *